Een terugblik op het tweede jaar van mijn HBO opleiding Sport, Gezondheid en Management.
Na een heerlijke en lange zomervakantie, startte het tweede jaar. Het was even wennen dat ik weer naar school moest, maar na twee weken was het ritme gevonden. Het tweede jaar begon met een introductiedag. Klas 1L werd klas 2M met nieuwe studenten uit andere klassen. In het begin wat onwennig: veel nieuwe gezichten die we als oud-1L moesten leren kennen. Al snel bleek dat het harstikke gezellig was en dat nieuwe energie juist erg leuk was.
Met volle energie en motivatie begon ik jaar twee. Ik wilde graag alle vakken halen, én het liefst weer zonder herkansing. Het jaar bestond uit twee verschillende semesters: operationeel sportmanagement en ondernemerschap en Coachend gedrag veranderen.
Blok 1
In het eerste semester stonden de functionele managementgebieden (management en organisatie, marketing en communicatie) en sportonderzoek centraal. Eén van de vakken was sportonderzoek, waarbij je in tweetallen onderzoek moest uitvoeren. Om het onderzoek goed uit te voeren en betrouwbare resultaten te verkrijgen, was het belangrijk dat hier goed over nagedacht werd. Vandaar dat in het eerste blok een onderzoeksopzet werd geschreven. Het onderzoek werd in het tweede blok daadwerkelijk uitgevoerd. We kwamen laat op gang, waardoor op het laatste moment veel werk geleverd moest worden. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en heb ik veel geleerd over het gehele onderzoeksproces. Een ander vak dit semester was CMV, wat staat voor communicatieve management vaardigheden. In het eerste blok stond het teamproces centraal en in het tweede blok persoonlijk leiderschap. We begonnen het jaar met een nieuw (stage)team. Ik zat met Amarins, Sytse en Ilse. Met Ilse had ik vorig jaar veel samengewerkt; wat goed bevallen is. Amarins en Sytse waren nieuw, maar ik had het volste vertrouwen dat dit goed ging werken. Tijdens CMV hebben we verder aan ons team gewerkt: wat maakt ons als sterk en wat kunnen valkuilen zijn. Aan het einde van het blok hebben we dit geëvalueerd en hebben we verbeterpunten voor komende blokken opgesteld. Tijdens het persoonlijk leiderschap van CMV in blok twee moest je laten zien dat je verantwoordelijkheid kunt nemen voor je eigen ontwikkeling. Hierbij werd presenteren als middel om persoonlijk leiderschap zichtbaar te maken gebruikt. Ik moest kritisch reflecteren op een beroepspresentatie en daarna een traject ontwikkelingen om tot verbetering te komen. Beide onderdelen van CMV heb ik met een goed cijfer afgerond. Daarnaast hadden we het vak BOK, wat staat voor body of knowledge: het waren kennistoetsen over de theorie van sportmarketing, communicatie en m&o en het financieel, kwaliteits- en facilitair management. Persoonlijk vond ik dit het leukste vak: hier leerde ik daadwerkelijk iets! Beide bevatte echter onderwerpen die ik vorig jaar of op de middelbare school al eens had gehad. Makkelijk, maar ik had daardoor ook graag wat meer diepgang gezien. De toetsen heb ik in één keer gehaald met een ruime acht. Tot slot liepen we dit halve jaar twee dagen per week stage. Ik liep stage bij Jongeren op Gezond Gewicht, JOGG, De Wolden. Hierbij waren we op dinsdag op kantoor waarbij de gemeente De Wolden aan de hand van een netwerkanalyse en wijkscan in beeld brachten. Op woensdag waren we aanwezig bij een georganiseerd trefbaltoernooi voor basisscholen waarbij we de kinderen kennis lieten maken met JOGG aan de hand van verschillende kleine spelletjes: door onder andere een ren-je-rot quiz en het suikerspel. Elk blok hebben we een stageverslag gemaakt, die goed zijn afgerond. Over deze stage staat meer onder het kopje stage.
Blok 2 en 3
Het tweede semester stond in het teken van coachend gedrag veranderen. Het verschil tussen blok drie en vier was groot. In blok drie stond echt de gezondheid centraal en in het vierde blok meer het beleid van sport.
Ik zal eerst ingaan op blok drie. Hierin stond de Run-Bike-Run centraal, een evenement waarin wij zelf zes kilometer hardliepen, vierentwintig kilometer fietsten en tot slot weer drie kilometer moesten hardlopen. Dit vergt de nodige voorbereiding. Je moest voor een buddy een trainings-, voedings- en vochtplan schrijven aan de hand van de input uit de hoor- en werkcolleges en de literatuur. Ik deed dit voor Ilse. Ik vond dit een heel leuk vak waarbij in veel geleerd heb over verschillende theorieën voor het maken van een trainingsschema en voedings- en vochtplan en de begeleiding naar dit evenement toe. Hierdoor heb ik als SGM-professional veel geleerd over het ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport en bewegingsactiviteiten. De run-bike-run zelf vond ik een enorm leuke ervaring. Ik vond het gaaf om aan zo’n evenement mee te doen. Daarnaast is het twee uur sporten boven je anaerobe drempel niet iets dat je wekelijks doet. Hoe zou mijn lichaam hierop reageren? Allemaal nieuwe ervaringen die ik te gek vond om mee te maken. Een ander vak was onderzoeksvaardigheden – methoden en technieken waarbij ik acht weken onderzoek deed naar de gezondheid van volwassenen in de leeftijd van 45 tot en met 55 jaar die te maken hebben (gehad) met een burn-out. Deze gezondheid is in beeld gebracht aan de hand van een interview en (gezondheids)vragenlijsten en -metingen. Ook hadden we weer het vak CMV, waarin we met de hele klas verantwoordelijk waren voor het ontwerpen, organiseren, begeleiden en evalueren van interventies voor de doelgroep medewerkers van de Hanzehogeschool. Elke week organiseerde een team een gezondheidsinterventie, waarbij de medewerkers van de Hanzehogeschool een uur kwamen sporten. De interventies moesten goed op elkaar aansluiten. Voordat deze interventie uitgevoerd kon worden, is er een analyse van de doelgroep gemaakt en een intake met de doelgroep gehouden. Tevens hadden ook weer een BOK-tentamen dat dit blok ging over gedragsbeïnvloeding, bewegen en gezondheid. Gezondheid hangt nauw samen met leefstijl. Leefstijl heeft weer alles te maken met gedrag. Om je gedrag (positief) te beïnvloeden is kennis nodig op het gebied van gedragsverandering, leefstijl en gezondheid. Op dit gebied heb ik veel nieuwe kennis en theorieën geleerd. Ik vond het enorm interessant. Zeker een terrein waar ik na SGM iets mee wil doen. Tot slot liepen we weer twee dagen per week stage bij JOGG De Wolden, waar meer over verteld wordt onder het kopje stage.
Blok 4: De Game
Het vierde en laatste blok brak aan: de game. Vooraf had ik al veel negatieve verhalen gehoord en veel zin had ik hier ook niet in: debatteren en beleid schrijven. Twee onderdelen die me totaal niet aanspraken. Tevens was de tenniscompetitie begonnen, waardoor ik vaak het gehele weekend op en rond de tennisbaan te vinden was en het blok zat vol feestdagen waarin ik op Vlieland zat; al met al weinig tijd om aan school te zitten. Daarbij werd het mooier weer en de zomervakantie stond voor de deur. Wat resulteerde in het feit dat mijn motivatie een aantal keer ver te zoeken was. Het blok begon met een internationale week waarin studenten uit Spanje, Duitsland en Engeland naar de Hanze kwamen en we hiermee verschillende opdrachten moesten maken. Hier zag ik in het begin tegen op omdat ik niet goed in Engels ben. Echter het was tegelijkertijd een kans om mijn Engels juist op te krikken. Achteraf viel deze week erg mee. Na de internationale week begon het laatste blok echt. In de eerste drie weken werden we voorbereid op de game. De onderdelen die in de game aanbod kwamen werden van te voren goed doorgenomen en besproken. In de derde week was de toetsing om een groepje voor de game ter vormen: een pecha kucha en debatteren. Beide onderdelen waar ik wel erg tegenop zag. Voor deze onderdelen kreeg je een cijfer, waarmee je in een groepje kwam met studenten met hetzelfde cijfer. Ik zat niet in een heel hoog groepje, maar was wel blij met mijn groepje. Het was erg gezellig en we zette ons allemaal volledig in.
Keuzeruimte
Naast het reguliere lesprogramma heb ik twee preparation courses gevolgd: actieve en gezonde leefstijl en beleid in sport, bewegen en gezondheid en twee keuzevakken: sportpsychologie en psychomotorische therapie. De preparation courses waren bedoeld om meer inzicht te krijgen in de uitstroomprofielen. Deze courses moet je gevolgd hebben voordat je volgend jaar het uitstroomprofiel kiest. Beide courses vond ik een slecht beeld geven van het uitstroomprofiel. Er werd één onderdeel uitgepikt, terwijl het uitstroomprofiel veel breder is. Het keuzevak sportpsychologie vond ik erg leuk. Het waren leuke colleges waarin theorie met praktijk werd afgewisseld. Gedurende de weken zijn verschillende sportpsychologische onderwerpen en mentale vaardigheden behandeld. Aan het einde van dit blok had je voldoende informatie om een beschreven probleem in een zelfverzonnen case te behandelen met drie interventies. Bij het keuzevak psychomotorische therapie krijgt je inzicht in de denkwijze en strategieën van een beginnend psychomotorisch therapeut. Bewegen wordt als een middel gebruikt om het gedrag te beïnvloeden. Belangrijke aspecten die centraal staan waren: ervaring opdoen op het gebied van denken, handelen en voelen, experimenten met ander gedrag, de bewustwording van het lichaam en de omgang met jezelf en de omgeving. Veel kregen veel praktijkoefeningen en moesten ook twee keer zelf psychomotorisch therapeut spelen.
Ik heb hard gewerkt om alle studiepunten binnen te halen.
Het was een jaar waarin ik veel dingen deed omdat het moest en niet zo zeer omdat ik het leuk vond. Op dit moment ben ik dus blij dat het jaar (bijna) afgelopen is en heb ik heel veel zin in de zomervakantie. Het uitstroomprofiel wat ik wil kiezen is helaas nog niet bekend. Hopelijk wordt jaar drie waarin je zelf meer invulling geeft aan je studie een stuk leuker en leerzamer!